Ana içeriğe atla

TAMİR ALETLERİ BAŞLANGIÇ SEVİYESİ

        BİSİKLET TAMİR ALETLERİ BAŞLANGIÇ SEVİYESİ


 Evinizde biraz da olsa bazı aletleri bulundurmanız' da herzaman fayda vardır... Her küçük sorunda bisikletçiye koşacak değilsiniz.Bisikletinizi sizden daha iyi anlayan yoktur.. O yüzden ufak tefek tamirleri kendiniz yapmaya çalışın.

Şimdi Belli başlı aletleri sıralayacağım... Bu aletler sadece Profesyonel olmayan kişiler için ev'de tamir yapabilme olanağı saglayan aletlerdir... şimdilik fazla derinlere inmeyeceğim... ileriki zamanlar'da yavaş yavaş profesyonel aletlerede sıra gelecek...





ALYAN ANAHTARLARI:

Arkadaşlar özellikle şuna değinmek istiyorum. Profesyonel olsanızda olmasanızda alacağınız Alyan takımı kaliteli olursa sizin için çok iyi olur.Neden diye soracak olursanız. Sonuç ta alyan anahtarları da metal'dan yapılıyor, kalitesiz bir metal olursa bisikletinizde vidaları sıkarken veya herhangi bir işlem yaparken kalitesiz metal yüzünden vida başlıklarını bozma ihtimaliniz çok ama çok yüksektir.. Hem cebinizi yakarsınız almış olduğunuz kalitesiz alyandan dolayı hemde bisikletinizin uzuvlarını yıpratmış olursunuz.. O yüzden bir kere alın ama kaliteli alyan olsun..




    Resimde görmüş olduğunuz alyan takımı sizin işinizi gayet güzel görür... Marka da takılı kalmayacağım , size örnek için koydum resmi...

    Alyan takımınız :

1.5 mm. (Herzaman ve heryerde gerekli değildir..Bazı yüksek model bisikletlerde kullanılabilir)

2 mm.

2.5 mm.

3 mm.

4 mm.

5 mm.

6 mm.

8 mm. 

10 mm. olmalıdır...

    Alyan'ın arka tarafı görmüş olduğunuz gibi yuvarlak.. Bu ne derseniz ,bisikletinizde bazı ulaşılması rahat olmayan bölgelerde bu yuvarlak kısım kullanılır...

Genelde standart olarak bir bisiklette 4 mm - 5 mm - 6 mm ve  8 mm. alyanlar yoğunlukta kullanılır.



    Yukarıdaki resimde görmüş olduğunuz alyan takımı ise MultiTool diye geçer.Genelde yanınızda taşımanız için tasarlanmıştır.Kalite olarak ilk resimdeki alyan takımı ile aynıdır ama kullanış olarak diğeri daha rahattır...



TORNAVİDA:

    Tornavidalar üzerinde pek durmak istemiyorum. Standart Yıldız ve Düz tornavida işinizi gayet güzel görür... Fazla büyük olmasına gerek yoktur..






PEDAL ANAHTARI:

    Pedal söküp takmamız için mutlaka olmazsa olmaz alettir... Birçok çeşitleri vardır. Normalde standart pedallerde 15 li açık ağız anahtarla takılıp sökülür.Bazı pedallerde bu sadece alyan anahtarı ile de takılıp sökülüyor. Bu konuya ileriki zamanlar da değineceğiz.


    



ZİNCİR ANAHTARI:

    Evet en önemli aletlerden birine geldik. Biliyorsunuz Zincir bisikletin damarı diyebiliriz hatta en  önemli parçası.Zincirimize yapacağımız işlem çok önemlidir, en küçük hatada sizi yarı yolda koyabilir , o yüzden zincir konusunda ileri ki zamanlar video çekerek sizlere yardımcı olmaya çalışacağım. Zincir anahtarınızın kaliteli olmasına dikkat edin. Zincir anahtarının metaryeli , sertliği , sağlamlığı ve kalitesi önemlidir. Alacağınız zincir anahtarının değiştirilebilir PİM li olduğuna dikkat edin. Çünkü ufak bir hata da aletin pimi kırılıyor veya deforme olabiliyor. Deforme olmuş pimli bir zincir anahtarı zincirinize zarar verir.




Önemli bir not bırakmak istiyorum: Zincir anahtarı alırken mutlaka özelliklerini kontrol edin. kaç vitese kadar zincir'de kullanılabilir bu çok önemli. Bazı zincir anahtarları 8-9 vitese kadar ,bazıları da 11-12 vitese kadar..



KASET VE RUBLE ALETLERİ:

    Evet arkadaşlar mutlaka olması gereken aletlerden devam ediyoruz). Kaset veya Rublenizi değiştirmek istiyorsanız yada arka göbek bakımını yapmak istiyorsanız bu aletler olmadan iş yapmanız imkansız. Bu işlemde iki adet alete ihtiyacınız olacaktır. 


    Yukarıda görmüş olduğunuz iki adet küçük alet aynı işi görüyor bunlardan bir tanesinin olması yeterlidir. O küçük kanallı aletler Kaset veya Rubleyi sökmeye yarıyor.

    Alttaki zincirli alet ise, Kaset tutucu diyebiliriz. Kasetimizi sökerken geri dönmesini engellemek için o zincirli alet ile tutmamız gerekecek. ( Bu arada Ruble sökmek için o alete gerek yok , en kısa sürede sizlere Kaset ve Ruble arasındaki farkları da anlatacağım)

Kaset tutma aletini siz kendiniz evde yapabilirsiniz . Dünya'nın parasını harcayıp satın almanıza hiç gerek yok. 30-40 cm. lik bir yassı demir çubuğa resimdeki gibi zincir parçası montelersiniz alın size mükemmel bir tutucu))  Zincir eski de olabilir.




    AYNA KOL ÇEKTİRMESİ (KARE VE OCTALİNK İÇİN)

    Evet arkaşlar başlıkta'da özellikle vurguladım Ayna kol çektirmesi kare ve octalink sistem için diye. Ayna kol çeşitlerini ileriki zamanlarda göreceksiniz,şimdilik sizlere basit standar genellikle kullanılan ayna kol  ve çektirmesinden bahsedeğim...Aşağıda resimde gördüğünüz çektirme kare yataklı ayna kol içindir. Octalink ile arasında ki tek fark başlık ebatı... Kare çektirmede ince başlık , octalink çektirmede biraz daha büyük başlık var o kadar.

Kare çektirme iki çeşittir hangisi sizin için uygun ve pratik olursa onu alın. çektirmede de kaliteye mutlaka dikkat edin. Çektirme sırasında aynakol'da ki yivleri yıpratmasın..




Buda Octalink için 





    KARE VE OCTALİNK ORTA GÖBEK ANAHTARI:

    Evet birçok orta göbek çeşitleri var ama ben şimdilik sizlere Kare ve Octalink tip orta göbek aletini tanıtacağım.


    Görmüş olduğunuz alet Kare ve Octalink tip orta göbeklerin montaj-demontajında kullanılan alettir ve standarttır. Ama şunu da burada belirtmek istiyorum. Octalink tip orta göbeklerde mil ,kare göbeğe göre biraz uzundur o yüzden alet satın alırken mutlaka sorunuz Octalink uyumlumudur diye...Bazılarında iç kısım çok derin ve sorunsuz Octalink göbeğe uyum sağlıyor ama bazı aletlerde iç kısım biraz yüksek ve o yüzden aletin dişlileri tam olarak orta göbeğe yerleşmiyor ve sıyırma yapabiliyor....
    İleriki konularda kullanımı ve detaylı orta göbek bakımını anlatacağım... Burada sadece kısaca aletleri tanıtıyorum.

  
      HOLLOWTECH 2 GÖBEK ANAHTARI:
    
    Evet doslar Hollowtech2 göbek - hollowtech2 ayna kollarla uyumludur... Bu aletide burada tanıtmak istedim. Herkesin orta göbeği kare veya octalink değil mutlaka.. Genellikle Hollowtech2 ayna kol ve göbek kullanan arkadaşlar bayağı yoğunlukta...


    Görmüş olduğunuz alet Hollowtech, GXP ve Megaexo gibi göbeklerin morntaj ve demontajında kullanılır. Bunların'da birçok çeşiti vardır ama siz evde kendi bisikletiniz için kullacaksanız pahalısına gerek yok.Görmüş olduğunuz küçük siyah plastik alet ise Shimano Hollowtech sol aynakolun yan vidasını sökmek için kullanılır. Genelde göbek anahtarı ile beraber satılır...


    KESİCİ ALET FREN VE VİTES KABLOSU İÇİN:

    Arkadaşlar olurda Vites veya Fren kablosu değiştirmeniz gerek o zaman böyle bir yankeskiye mutlaka ihtiyacınız olacaktır.Bakın sadece kablo için diyorum , fren veya vites telini normal bir yankeski ile kolayca kesebilirsiniz ama özellikle Vites kablosunu normal bir yankeski ile parçalanmadan kesmek bayağı zor olacaktır... Yan keskiniz çok kaliteli ise o zaman biraz şansınız var)))

    İllaki olmazsa olmazlardan değil tabiki, fren veya Vites kablosu değiştireceğinizde kabloyu aldığınız yerde ölçüleri verirseniz sizin için bedava keserler. Açıkcası ben müşteri isteği zaman bedava yapıyorum)))



    AKORT ANAHTARI:

    İşte bu olmazsa olmaz aletlerden birtanesi. Bisikletin akortu mu bozuldu veya jant teliniz mi koptu ,bunun göbi sorunları düzeltmeden gerekecek tek alet. Akort anahtarının açıkcası onlarca çeşiti var. Ama ben size iki tanesini tanıtayım.
    Aşağıda görmüş olduğunuz akort anahtarı çok yönlü akort anahtarıdır. Motosikletler için bile kullanılabiliyor.Ama açık söylemem gerekirse Profesyonel tamirciler için hiç de pratik bir anahtar değil ama sizin işinizi fazlası ile görür yarı yolda bırakmaz)


    Aşağıdaki anahtar ise genelde Profesyonel kişiler için tek yönlü gayet pratik bir anahtardır.
    
    ÖN VE ARKA GÖBEK İÇİN ANAHTARLAR:

    Evet arkadaşlar Ön ve Arka göbek anahtar çeşitleride oldukça çoktur.Hele hele son yıllarda farklı göbekler piyasaya sürülüyor o yüzden farklı anahtar şhtşacı duyuluyor. Başlangıc seviyesi birkaç anahtarı tanıtağım sizlere. Bu anahtarlar standart diyebileceğimiz , çoğunlukla kullanılan göbekler içindir..

    Aşağıda görmüş olduğunuz ince anahtar göbek konikleri içindir. genellikle ön göbeklerde koniki tutmak için 13 mm lik ince anahtar kullanılır.13 mm lik anahtarla tutulur 17 mm lik normal açık ağız anahtarla kontra yapılır. İleriki konularda detaylı kullanımını anlatacağım.

        Aşağıda ki anahtar ise standart arka göbeklerde konikler için kullanılan 15 mm lik anahtardır.


    Evet arkadaşlar bu anahtarların yanında ek olarak bir de normal açık ağız 17 mm lik anahtarda gerekecektir.Bu ne için diye soracak olursanız, konikleri kontra yapmak için kullanılır.Yani ince anahtarla konikler tutulur , 17 mm lik anahtarla somun sıkılır (kontra) yapılır.

        İÇ LASTİK ONARIM KİTİ:

    Olmazsa olmazlardan diyebilirim. Herzaman yeni iç lastik almak cebinizi yakabilir. Bazen küçücük bir diken deliği yüzünden iç lastiği çöpe atmak zor insana zor gelir)
    Arkadaşlar sürüş esnasında yanınızda mutlaka 2 adet iç lastik bulundurun ve yanında İç Lastik Onarım Kiti de bulundurmanız da çok fayda olacaktır. Gün gelir 2 lastik yetersiz gelir o zaman mecburen lastiğinizi tamir etmek zorunda kalacaksınız. ( Gönül isterki Lastiğiniz hiç patlamasın)
    Onarım kitinde 2 veya 3 adet plastik levye olsun
    En az 5-6 adet farklı boyutlarda lastik yaması
    Yapıştırıcı
    Zımpara (ince) olsun.. 

    


    



    



    








Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

FREEHUB BAKIMI

      Selamlar dostlar yeni bir konu ile karşınızdayım) FreeHub bakımı , nedir bu freehub ? Freehub arkadaşlar bildiğiniz gibi ingilizce bir kelime olduğu için ve genelde dünya genelinde çok yaygın kullanıldığı için değiştirmek istemedim..Çok basit anlatayım anlayacağınız dilde) Freehub kasetin altında bulunan ve arka göbeğe bağlı ve göbeğin serbest dönmesini sağlayan çır çır böceği gibi öten parçadır))))     Freehub'ın bakımını göbek bakımı ile aynı anda yaparsanız daha uzun süre görevini yapar ve sizi yarı yolda koymaz... Evet hemen başlayalım.. Freehub a ulaşabilmemiz bakımını yapabilmemiz için öncelikle arka göbeğin milini bilyalarını sökeceğiz.     Aşağıda gördüğünüz gibi Freehub için özel aletimiz var o olmadan iş yapmamız imkansız diyebiliriz.Arkadaşlar buna benzer veya özellikle freehun için alet satılıyor , hatta sağlam bir metaldan kendiniz bile yaparsınız...Birinci fotoda gördüğünüz gibi freehun'ın üst kapağında iki adet yarık var buraya uyu...

HİDROLİK DİSK FREN AYARI

      Basit ,küçük bir konu ama mutlaka anlatılması ve bilinmesi gereken şeyler var.. Hidrolik disk frenlerin çalışma prensibi mekanik disk frenlere göre farklıdır...Hidrolik disk frenler Fren kolu,Fren hortumu(hidrolik hortumu),Kaliper ve rotor'dan oluşur ve tamamen Mineral yağ veya DOT 4 - 5.1 ile çalışır. Mekanik disk frenler ise Fren kolu,Fren teli,fren kablosu,kaliper ve rotor dan oluşur.Hidrolik disk frenlerin birkaç farklı modelleri vardır. Shimano'nun fren sistemi sanırım en pratik ve kullanımlı ayrıca servis yönünden en sorunsuz fren sistemidir, tabiki bu benim görüşüm.Avid-Sram malesef bu marka'nın fren sistemlerin'de sürekli sorunlar yaşadım servis yönünden .İçerisinde DOT fren sıvısı olduğu için belli bir süre sonra fren kollarında ki ve kaliperde ki ince lastik yüzükleri yıpratıyor hatta eritiyor diyebilirim.Tabiki her markanın mutlaka eksileri var ama bunlara bu konuda fazla değinmek istemiyorum. Bu  konu da standart hidrolik fren ayarını göstereceğim. ...

TEMİZLİK ZİNCİR-KASET-AYNAKOL-ARKA VE ÖN VİTES ATTIRICI

         Bisikletimizin en önemli parçaları olan  Zincir-Kaset-Aynakol ve vites attırıcıları herzaman temiz ve bakımlı tutmalıyız.Eski ,yıpranmış bir zincir haliyle kaseti ve ayna kolu bitirecektir hatta arka vites attırıcısının makaralarını dahi yiyecektir.O yüzden özellikle zincire dikkat etmeliyiz .       Bu parçaların kirli olması , üzerlerinde kalıntı ve koyulaşmış yağın olması hem vites geçişlerinde zorluk yaratacak hemde tüm mekanizmanın çabuk eskimesini sağlayacaktır.Bu konuda  sizlere ev'de bu parçaların temizliğini nasıl yapacağınız hakkında kısaca bilgi vereceğim umarım faydalı olur.        Aşağıda fotoğraflarda da gördüğünüz gibi parçalar kirli eski yağ kalıntıları var .Vites attırıcıları hariç diğer tüm parçaları söküyoruz.Sökmeden de temizlenebilir ama pratik olmayabilir.Size nasıl kolay oluyorsa o şekilde yapın.                       ...