GÖBEK BAKIMI ARKA VE ÖN SHİMANO RX010
Evet güzel dostlar bisikletin en önemli parçaları olan göbeklere geldik. Bu sayfam'da sizlere göbek bakımının detaylarını göstereceğim - anlatacağım .Biliyorsunuz göbek bakımı sık yapılması gereken bakımlardan biridir , özellikle bilyalı göbekler için . Rulmanlı göbekler sık bakım gerektirmez , zamanı gelince eskiyi sök yeniyi tak yapılıyor genellikle))
Arka göbekten başlayalım.Görmüş olduğunuz göbek Shimano'nun RX010 göbeğidir.
Kaseti sökebilmemiz için gerekli aletleri bir önceki konuda anlatmıştım (Tamir aletleri başlangıç seviyesi) . Görmüş olduğunuz gibi zincirli kaset tutma aleti ile kasetimizi tutuyoruz ve kaset sökme aleti ile SAAT YÖNÜNÜN TERSİNE çevirerek kasetimizin Lock Ringini yani kapağını söküyoruz.
Yani şu şekilde jantı kendinize yaslıyorsunuz aşağıda ki fotoğraf'ta görüldüğü gibi ve sağdaki kaset sökme aleti ile saat yönünün tersine söküyoruz bu arada soldaki zincirli kaset tutma aleti ile kasetimizi sağlam şekilde tutuyoruz , dönmemesi için.
Yukarı'da gördüğünüz gibi kasetimizi söktük.
Evet disk frenle bir göbek üzerinde çalışıyoruz bugün. Kasetin sökümünden sonra Rotor sökümünü yapacağız.Aşağıda gördüğünüz gibi normal kaset sökme aleti (anahtarı) ile rotarımızı söküyoruz. Bu işlem CENTERLOCK tip rotarlar içindir.Yani vidasız rotar
Aşağıdaki fotoğrafta'da 24 lü anahtar ile (bazı kaset ve rotor sökme anahtarlarında 24 değilde başka olabiliyor.O sizdeki alete bağlı) saat yönünün tersine çevirerek söküyoruz.
Gördüğünüz gibi rotor söküldü.
Aşağıda gördüğünüz gibi sökme işlemi gerçekleşti ve temizliğine geliyoruz.
Aşağıdaki fotoğrafta arka göbeğin parçalarını görüyorsunuz Mil , tozluklar , bilyalar , somun ve konik
Bir bez yardımı ile güzelce bilya yataklarını temizliyoruz.
Göbek milini ve koniki aşağıda gördüğünüz gibi bir kabın içerisine mazot , benzin veya bunun gibi yardımcı sıvı koyup göbek milini ve koniki güzelce temizliyoruz.Özellikle mil'de ki yivler'de kum taneciklerinin veya eski yağ artığının kalmamasına dikkat ediyoruz.

Yukarıda görüyorsunuz nasıl temizler)) Temizledikten sonra koniklerdeki bilya yataklarını kontrol ediyoruz, yıpranma var mı diye.
Önemli bir noktaya değinmek istiyorum arka göbek sökülürken kasetin karşı tarafından yani rotor tarafından sökme işlemi yapıyoruz. rotor yoksa da aynı şekide kasetin karşı tarafından başlıyoruz.Yani jantın solundan başlıyoruz.
Genelde standart SHİMANO arka göbekler'de 15 mm lik konik anahtar ve 17 mm lik açık ağız anahtar kullanılır.Ama bazı modellerde bu değişiklik gösterebiliyor.
Aşağıda ki fotoğraflar'da gördüğünüz gibi 15 mm lik konik anahtarı koniğe geçiriyoruz ve 17 mm lik anahtarla'da (size hangi yönü rahat olursa orayı kullanın yıldız yada düz) dışta ki somunu saat yönünün tersine çevirerek söküyoruz. (Konik anahtarını sabit tutuyoruz)
Aşağıda gördüğünüz gibi sökme işlemi gerçekleşti ve temizliğine geliyoruz.
Aşağıda ki fotoğrafta göbek milini görüyorsunuz. Gayet temiz hatta orjinal gres yağı duruyor. Ama biz ne yapıyoruz ne kadar temiz de olsa mutlaka o gresi temizleyip , bilya yataklarını, konikleri güzelce temizleyip kontrol edip yeni yağ koyup topluyoruz.
Standart arka göbekler'de (yani standart derken genellikle kullanılan alışılmış) arka'da 9 sağ tarafta 9 sol tarafta olmak üzere 18 adet bilya vardır. Tabi bu SHİMANO' nun bazı göbeklerinde değişiklik gösterebilliyor.
Aşağıda ki fotoğrafta gördüğünüz gibi plastik tozlukları bir tornavida yardımı ile veya buna benzer bir aletle yıpratmadan dikkatlice çıkartıyoruz.
Aşağıda bilyaları görüyorsunuz ,gayet temizler ama dediğim gibi mutlaka temizlenip tekrar yağlanacaklar.
Aşağıdaki fotoğrafta arka göbeğin parçalarını görüyorsunuz Mil , tozluklar , bilyalar , somun ve konik
Göbek milini ve koniki aşağıda gördüğünüz gibi bir kabın içerisine mazot , benzin veya bunun gibi yardımcı sıvı koyup göbek milini ve koniki güzelce temizliyoruz.Özellikle mil'de ki yivler'de kum taneciklerinin veya eski yağ artığının kalmamasına dikkat ediyoruz.


Bilyaları da aynı şekilde bir bez yardımı ile güzelce temizliyoruz. Bilyalar parlak ve yuvarlak olmalılar) . Eğer ki bilyalar da hafiften köşelik varsa yada renk değişikliği varsa yenisi ile değiştirmenizde fayda var.
Göbek mili somununu ve halkayıda temizledik.
Aşağıda ki fotoğrafa dikkatli bakın. İki adet tozluk var,sağda ki çukurlu yani kanallı, soldaki de düz diyebiliriz. Sağdaki tozluk Freehub tarafına yani göbeğin sağına , soldaki de rotor tarafına yani sol tarafa takılıyor. Bu şekilde fotoğrafta gördüğünüz şekilde. Aşağı da bir kaç fotoğrafta göreceksiniz.
Gres yağını şırınga yardımı ile göbeklere sürüyorum. Tavsiye ederim çok pratik ve rahat oluyor)
Gördüğünüz gibi göbek bilya yataklarını gresle yağladıktan sonra mıknatıslı tornavida yardımı ile yadar cımbızla yada nasıl kolayınıza geliyorsa , bilyaları tek tek göbeğe sıralıyoruz. 9+9 toplamda 18 bilya
Bilyaları yerleştirdik ,temiz göbek milimizi taktık , sol tarın koniğini göbek miline taktık ve elimizle boşluğunu alacak şekilde çok hafif sıktık.
Kırmızı ile işaretlediğim dişleri görüyorsunuz.Kaseti takarken freehub üzerinde de bu dişlerin geçeceği yuva var aynı bu şekilde büyük , o yuvaya yerleştirerek kasetimizi takıyoruz. Zaten başka türlü takmanıza imkan yok))
Tabi ki ilk önce rotoru söküyoruz.Shimano'nun Center Lock tipi rotorlarını bu şekilde kaset sökme anahtarı ile söküyoruz.Sökme işlemi saat yönünü tersine doğru oluyor.
Tozlukları yerine takıyoruz yukarıda anlatmıştım hangi yönde takılacağını
Bilyaları yerleştirdik ,temiz göbek milimizi taktık , sol tarın koniğini göbek miline taktık ve elimizle boşluğunu alacak şekilde çok hafif sıktık.
Daha sonra halkayı ve somunu taktık. (Somunun tırtıklı yönü dışa gelecek). Aynı şekilde elimizle boşluğunu alacak şekilde çok hafif sıktık.Arkadaşlar elimizle güç uygulayıp sıkmıyoruz .
Daha sonra 15 mm lik ince anahtarımızı alıyoruz , konike takıyoruz daha sonra 17 mm lik normal anahtarımızı alıyoruz bir yandan ince anahtarı sabit tutup aynı anda somunu sıkıyoruz (saat yönüne doğru). Sonra elimizle mili tutup aşağı yukarı iterek göbekte boşluk var mı kontrol ediyoruz.
Göbek te boşluk varsa 2 adet 17 mm lik normal açık ağız veya yıldız anahtarı alıp , sağ ve soldaki somunları aynı anda saat yönüne doğru sıkıyoruz , ta ki göbekteki boşluk gidinceye kadar. Zaten o kadar fazla boşluk olmadığı için sadece bir kaç mm lik sıkımla göbeğin boşluğunu almış olursunuz. ( Göbek te 1 mm civarında boşluk bırakabilirsiniz. Sonuçta mandalı sıktığınız zaman o boşluk kaybolacaktır.
Önemli bir nokta hemen aşağıda ki fotoğrafta mil ile somun arasını kırmızı kalemle çizdim dikkat ederseniz. Arkadaşlar hem sağ tarafta hem sol tarafta mil başlangıcı ile somun arasın da 5 er mm olmalıdır.
Aşağıdaki fotoğrafta gördüğünüz gibi kasetten önce 1 mm kalınlığında bir halka takıyorum freehuba ama bu halka her zaman takılmıyor bisikletine ,kasetine sistemine göre değişiklik olabiliyor.
Bütün herşeyimizi taktık ve sıra kasetimizin lock ring ini sıkmaya geldi ( yani kapağını) elimizde boşluğunu alacak şekilde sıkıyoruz ve daha sonra Kaset montaj-demontaj anahtarını takıyorum ve aşağıda resimde görüldüğü gibi sıkma işlemini 30-40 NM sıkıyoruz. Tabiki tork anahtarınız büyük ihtimalle olmayacaktır o yüzden hiç sıkıntı değil. Sıkma işlemini 45-55 derece kadar yapıyoruz.
Rotoruda aynı şekilde kaset sıkar gibi sıkıyoruz. Buarada rotor temizliğine de dikkat edelim, ellerimiz yağlı ise veya yağlı bezle dokunduysak ,rotoru güzelce bulaşıl deterjanı ile yıkayın daha sonra çok ince bir zımpara ile hafiften temizleyin o kadar)
Son olarak göbek mili mandalımızı takıyoruz. Burada dikkat edeceğimiz nokta aşağıda 1. fotoda gördüğünüz gibi mandal yayının doğru takılmış hali yani konik kısmı ince kısmı göbeğe doğru gelecek şekilde
Aşağıdaki fotoda mandal yayının doğu takılmamış hali ,gördüğünüz gibi konik tarafı dışa bakıyor , geniş tarafı içe bakıyor ve milin üzerine geçmiş şekilde.Bu şekilde takarsanız jantınız kadroya yamuk oturacaktır.
ÖN GÖBEK:
Evet dostlar teori ve pratik olarak ön göbek bakımı da aynı arka göbek gibidir. Ama yinede sizlere biraz da olsa heö görsel hemde anlatımlı bir şekilde göstereceğim.Standart tip ön göbekler'de 13 mm lik ince konik anahtarı ile 17 mm lik normal açık ağız anahtar kullanılır.
Arkadaşlar ön göbeğimizde rotor var ise, sökme işlemini rotoeun karşısından yapıyoruz yani sağ taraftan yapıyoruz.
İnce konik anahtarı ile koniği tutuyorum ve 17 mm lik açık ağız anahtarla somunu saat yönünün tersine çevirerel söküyoruz.
Aşağıda gördüğünüz gibi fazla bir kirlenme yok.
Bilyaları mıknatıslı bir tornavida yardımı ile yada cımbızla yada buna benzer aletlerle yuvasından çıkarıyoruz.
Aşağıda fotoğraflar'da görüldüğü gibi bilya yatakları (çanakları) aşırı kirli değil ama yağın rengi değişmiş farkettiyseniz. Bu demek oluyor ki tam zamanın'da bakımını yapıyoruz)
Bir bez yardımı ile güzelce temizliyoruz . Bu arada bilya yataklarını kontrol ediyoruz herhangi bir yıpranma var mı diye!!
Gördüğünüz gibi bilya yatakları gayet temiz ve defektsiz .
Göbek milini de daha önce arka mil de yaptığımız gibi güzelce temizliğini yapıyoruz ve mil'de , konikte yıpranma varmı diye mutlaka kontrol ediyoruz.
Göbek koruyucuları yani tozlukları iyice temizleyin.Konik ve bilyaları temizleyerek herzaman ki gibi kontorl ediyoruz.Bilyalarda köşelenme veya renk değişikliği varsa hemen değiştiriyoruz. Aynı şey konik için de geçerlidir. Göbek yağlamayı kendi usulünüzce yaparsınız. Ben şırınganın içerisine özel gres yağını basıyorum ve bu şekilde göbekleri yağlıyorum , daha pratik oluyor.Gördüğünüz gibi gayet güzel ve dışa bulaştırmadan yağlama yapıyor. Hatırlatayım standart Ön göbeklerde 10 adet sağda ve 10 adet sol da olmak üzere toplamda 20 adet bilya vardır. Ama şunu da belirtmek isterim, Shimano'nun bazı model göbeklerinde bu rakamlar değişiklik gösterebiliyor.Olurda tereddütte kalırsanız Shimano'nun online service manuelin'den göbek modelini bulursunuz ve orada kaç bilya hangi somun nerede hangi konik nerede olacak hepsini görürsünüz. Shimano kullanıcılarına herzaman kolaylık sağlıyor.
Aşağıda dikkatinizi çekme istediğim küçük bir konu var. Gördüğünüz gibi plastik koruyucular , tozlukların iki yönü vardır.Gri renkli olan yönü yani çukur olan taradı göbeğin iç kısmına gelecek şekilde takımalıdır.

Evet , Göbeğimizin bakımını yaptık Rotoru yerine taktık ve sıktık . Jantımız yollara çıkmaya hazır. Bu jantlar aşağıda gördüğünüz bisiklete aittir.
Kanalım'dan göbek bakımı hakkında videoyu izleyebilirsiniz . Göbek bakımı canlı yayın videosu
Değerli arkadaşlar ! Sanırım en detaylı en çok fotoğrafı olan iş bu ) umarım sıkılmamışsınızdır. İleri ki zamanlar da farklı göbek bakımlarını gösterip anlatacağım. Hiç meraklanmayın A dan Z ye herşeyi yazmaya ve göstermeye çalışacağım.
Teşekkür ederim, çok faydalı👍
YanıtlaSilBayağı detaylı güzel bir anlatım olmuş. Teşekkürler. Emeğine sağlık
YanıtlaSilTeşekkür ederim, daha bitirmedim, ön göbeğin bakımı var daha))
SilYararlı bilgiler çok teşekkürler.
Sil